A Google keresője a világ legnézettebb weboldala, melyre naponta több mint 200 millió keresési kérés érkezik be. A Google 2011-ben 37,9 milliárd dollár bevételt könyvelhetett el. Viszonyításképp ez az összeg nagyjából megegyezik Szerbia, Libanon vagy Litvánia GDP-jével.
1.ábra: A Google éves árbevételeinek összehasonlítása Szerbia, Libanon és Litvánia GDP-jével
Honnan ez a hatalmas bevétel?
A Google árbevételének 96 %-a az első találati oldalon megjelenő keresőhirdetésekből, azaz a szponzorált linkekből áll. A Google első oldala nagyon értékes hirdetési felület, mert a hirdetők pontosan a kulcsszó iránt érdeklődőkhöz juthatnak el. Számos felmérés során bebizonyosodott, hogy a felhasználók több mint 90%-a nem lapoz tovább az első találati oldalról, mert már itt megtalálja az általa keresett információt.A hirdetők pár tízezer forintért, vagy akár milliós összegekért hirdetnek itt.
Valamiért megéri a hirdetőknek éves szinten közel 40 milliárd dollárt költeni arra, hogy megjelenjenek a Google első oldalán. De vajon kifizetnék-e ugyanezt az összeget, ha ingyen is meg tudnának itt jelenni? Létezik-e olcsóbb alternatíva?
A szponzorált linkek egyetlen versenytársa
A Google első oldalán kétféle módon lehet megjelenni:
A szponzorált linkek esetében csak a megjelenés ingyenes, a kattintásokért már fizetni kell. A keresőoptimalizált oldalak linkjeinek viszont nem csak a megjelenése, hanem a megszerzett kattintásai is díjmentesek!
A Google első oldalán komoly verseny zajlik a kattintásokért a keresőhirdetések és a keresőoptimalizált oldalak linkjei között. Ezt a versenyt szemléltetjük a következő ábrán, mely a [fogyókúra] kulcsszóra való keresésnél mutatja a Google első oldalát.
2.ábra: A Google első találati oldala a "fogyókúra" kulcsszóra való rákeresés esetén
Mennyit ér a Google első oldalán egy link?
Azonos kulcsszó esetén a két megjelenési forma azonos célcsoportot ér el, és minden más feltétel is azonos. Ezért a keresőhirdetések és a keresőoptimalizált linkek értékét közelítőleg azonosnak vehetjük. (Persze nem mindenki szeret a Google találati oldalán hirdetésekre kattintani, de ők nem torzítják nagyon a képet, mert ha nincs kattintás, a hirdetők sem fizetnek semmit. Ha mégis figyelembe vennénk ezt a hatást, az a természetes találati lista magasabb értékét jelentené a hirdetésekkel szemben.) Mivel a keresőhirdetésekért folyamatos aukciós licit verseny zajlik, a hirdetések költsége közel állhat a valódi értékükhöz. A természetes találati lista értékét ezért a keresőhirdetések költségével közelíthetjük.
Azért, hogy a szponzorált linkek költségéből következtetni tudjunk a keresőoptimalizált linkek értékére, közel azonos megjelenési tulajdonságokkal rendelkező szponzorált és a keresőoptimalizált linkeket kell összehasonlítanunk. Ennek érdekében az alábbiakat kötjük ki:
Azon túl, hogy közel 100%-os megjelenési részesedést és pontos kulcsszó egyezési beállítást feltételezünk, a szponzorált linkek költségének megbecsléséhez szükségünk van az alábbi paraméterekre is:
Mint minden modell, ez sem fedi le tökéletesen a valóságot. Bár megpróbáljuk közös nevezőre hozni a keresőhirdetésekkel és keresőoptimalizálással megszerezhető linkeket, tisztában kell lennünk a különbségekkel:
3.ábra: A keresőoptimalizálás és a keresőhirdetés összehasonlítása
Mindezzel együtt nagyságrendi becslésre alkalmasnak tartjuk ezt a közelítő számítást.
A példa kedvéért vizsgáljuk meg a [fogyókúra] kulcsszó esetében a keresőhirdetés költségét! Mivel nem pontos adatokkal dolgozunk, minden vizsgált paraméter esetében egy tartományt közelítünk minimum, közép, és maximum értékekkel.
Tapasztalataink alapján a sikeres keresőoptimalizálással elért első oldali helyezés a Google természetes találati listáján legalább 6 hónapig fenntartható. Ezért az összehasonlíthatóság érdekében a keresőhirdetések költségét 6 hónapra összegezzük.
4. ábra: A [fogyókúra] kulcsszó keresőhirdetési költsége, pontos egyezési beállítás és közel állandó megjelenés esetén
Erre a kulcsszóra tehát 6 hónap alatt a folyamatosan megjelenő szponzorált linkek költsége kb. 1.9 MFt és 6,5 MFt közé tehető. Más kulcsszavak esetén persze eltérő számokat kapunk, de az összegek általában igen magasak.
Visszatérve az eredeti kérdésre: milyen értéket kap tehát az, aki egy kulcsszóra sikeresen keresőoptimalizálja weboldalát, és a Google első oldalán elért pozícióját legalább fél évig meg is tartja? A természetes találati lista értékét közel azonosnak véve a keresőhirdetések értékével, kulcsszótól függően ez akár több millió forintot is érhet.
Mennyibe kerül ténylegesen a keresőoptimalizálás?
Az alábbi három konkrét példán keresztül számoljuk ki a keresőoptimalizálás konkrét költségeit (ÁFA nélküli árak):
Mivel előre nem tudhatjuk, mennyi idő alatt és hány kulcsszóra leszünk sikeresek, kiszámoltuk a kulcsszavankénti költséget a SeoStart és SeoPlusz szolgáltatások esetén a különböző esetekben:
5. ábra: Sikeres keresőoptimalizálás költség példák
A példánkban tehát a keresőoptimalizálás költsége 47 880 Ft és 119 400 Ft között van kulcsszavanként.
Összegzés
Ezek alapján logikus lenne, hogy mindenki a természetes találati listán való megjelenést választaná a szponzorált linkek helyett. A döntés azonban nem ilyen egyszerű. Ugyanis a keresőoptimalizálásban nem mindenki lehet sikeres. A Google első oldalának természetes találati listáján csak 10 db keresőoptimalizált link lehet, míg a keresőhirdetéseknél a rotációs rendszernek köszönhetően nincs maximálva a linkek száma.